Teater: Hun har spilt Babettes gjestebud i rundt 50 kirker i by og bygd. – Det er et annet alvor i bygdekirkene, sier skuespiller ­Ragnhild Gudbrandsen.

Av

16 kirker stod på turnéplanen da Bjørgvin bispedømme og Hordaland Teater for et par år siden gikk sammen med skuespiller Ragnhild Gudbrandsen om å spille Karen Blixens fortelling Babettes gjeste­bud. Halvannet år senere har 50-60 steder på Vestlandet og i Trøndelag fått besøk. Også mange steder der man ikke har noe teater og der Riksteatret har sluttet å spille fordi besøket har sviktet.

– Da jeg spilte den i Vår Frue kirke i Trondheim for 350 mennesker sist sommer, tenkte jeg at dette må jeg bare fortsette med, sier hun.

Forsiktig med latter

I bykirker med et stort og ofte teatervant publikum opplever hun at latteren sitter løsere. I enkelte bygder er man mindre vant med at det skjer helt andre ting framme i kirka.

– Man er mer forsiktig med latteren på bygda. Mange har kommentert at det er sterkt å se historien fortalt på et sted hvor det skjer nattverd vielse og dåp. Jeg har bare hatt positive opplevelser rundt det, forteller hun.

Også i bedehus

Denne helgen spiller hun 6. og 7. februar i krypten, Oslo domkirke og 8. februar i Trefoldighetskirken.

– Å få stå i kirken og fortelle den fantastiske historien, er en vidunderlig opplevelse. Derfor er det blitt langt flere forestillinger enn jeg hadde tenkt, sier hun.

Hun setter ikke punktum med Oslo-forestillingene. Senere i vår går turen til Haugesund og andre steder på Vestlandet, og nå er det bedehus som får besøk. Så langt har Nils Øklands musikk fulgt gjestebudet i opptak. Nå er planen at ­fiolinisten selv blir med.

Nåde

Det har vært et stort løft for henne å stå alene på kirkegulvet uten hjelpemidler og dele en fortelling som dreier seg om så mye mer enn et formidabelt måltid.

– I filmatiseringen av novellen kretser mye om måltidet. Kjernen i fortellingen dreier seg om så mye mer – nestekjærlighet, fremmedfrykt, toleranse, inkludering, kunst og pietisme i kontrast mot den veldige nytelsen, sier hun.

– Det har gjort inntrykk å se hva det gjør med publikum. Folk har behov for å snakke etter forestillingen. Å spille i kirken åpner flere plan i historien. Uansett hva man tror på så åpner teksten opp for ulike tolkinger, mener hun.

Deleglede

Babette flykter fra revolusjonens Paris etter at mann og sønn er drept. Etter at hun vinner i det store lotteriet, ser hun sjansen til å gi tilbake etter å ha vært prisgitt andres barmhjertighet. Gjennom sin matkunst, sin hengivenhet og den store gevinsten, steller hun i stand et gjestebud som overgår all fantasi. Hennes lønn er gjest­enes tilfredshet og forløsning.

– Det å gjøre det gode for hverandre og dele de gavene en har, oppsummerer hennes opplevelse av mening i livet, sier Gudbrandsen.

LES OGSÅ:

· Forskere med demokrati-funn: – Folk flest er gode nok

· Den nye operasjefen vil løfte hele Opera-Norge

---

Babettes gjestebud

---

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

E-avisen er dessverre ikke tilgjengelig